Artrose

In de volksmond wordt dit ook wel slijtage van een gewricht genoemd. En eigenlijk is dat een misleidende term voor artrose. Slijtage veronderstelt namelijk dat het door overmatig gebruik versleten is. Maar kraakbeen in de gewrichten wordt juist gevoed wanneer het belast wordt. Gebruiken van de gewrichten is dus juist heel goed voor de gewrichten. Net als bij reuma is het belangrijk de pijn komende vanuit het gewricht goed te onderscheiden van de pijn komende vanuit gespannen spieren. Wat hebben gespannen spieren hiermee te maken? Pijn door het gewricht zorgt er voor dat de spieren in het omgevende gebied het ook lastig vinden ontspannen te blijven. Afhankelijk van hoe bewust je hiervan bent raken de spieren in meer of mindere mate gespannen. Deze spierspanning levert ook pijn op en is erg goed te behandelen!

Blessures

Een blessure is lichamelijk letsel opgelopen tijdens een sportactiviteit. Bijvoorbeeld een verrekking van de enkelbanden. Blessures komen vaak door het niet goed samenwerken van de spieren, er vind dan een coördinatiefout plaats. Ook kan het natuurlijk komen door toedoen van een ander of door een gebrek in het materiaal. Bij letsel hoort pijn. Pijn waarschuwt je dat je even rustig aan moet doen. Twijfel je over de ernst van het letsel en of het vanzelf herstelt? Ga dan zeker even langs de huisarts. Soms blijf je last hebben van de blessure, terwijl het weefsel al wel weer genezen hoort te zijn. Dan ligt het vaak aan spierspanning. Een pijnlijke enkel, bijvoorbeeld, kan tijdens de revalidatie spierspanning opbouwen. Een sportmassage is in dit geval de meest efficiënte oplossing.

Burn-out

Vroeger noemden ze dit ‘overspannen’, nu is het blijkbaar nodig dit een burn-out te noemen. Het komt erop neer dat je meer draagt dan je aankan. Wanneer de belasting, zij het emotionele of fysieke belasting, langdurig meer is dan de belastbaarheid ontstaat er een probleem. Je kan je dus afvragen: was de belasting te hoog of was mijn belastbaarheid te laag. Doordat de druk op je werk toenoemt kan het zijn dat je het op een gegeven moment niet meer aankan. Maar het kan ook zijn dat het thuis niet zo goed gaat, waardoor de werkdruk nu even teveel voor je is geworden. Je bent het waard om geholpen te worden. Wist je trouwens dat een massage zowel bevordelijk is voor de innerlijke als voor de uiterlijke mens?

Depressie

Waarom raken mensen in een depressie en wanneer durf je het een depressie te noemen ten opzichte van de minder heftige variant: neerslachtigheid. De oorzaken van depressie hebben vaak te maken met oordeel. Je legt jezelf langs een meetlat en vind jezelf voortdurend tekortschieten. Je voelt je schuldig en/of schaamt je. Wat uit deze dingen voortkomt is niet leuk. Verslaving, lichamelijke ziektes en/of pijn en burnouts. Afhankelijk van de mate van de depressie functioneer je niet meer. Als je in Nederland woont kun je van geluk spreken hoe je dan opgevangen wordt door onze zorgmaatschappij. Maak er ook echt gebruik van en voel je niet schuldig over het feit dat er nu anderen voor je zorgen. Je bent het waard!

Fibromyalgie

Een chronisch pijnsyndroom. ‘Fibro’ slaat op bindweefsel, ‘my’ slaat op spieren en ‘algie’ slaat op pijn. Het betekent dus pijn in spieren en bindweefsel. Spieren en bindweefsel zijn vaak meer met elkaar verbonden dan we in de anatomische atlas te zien krijgen. Spieren die op spanning staan nemen dus automatisch bindweefsel mee in die spanning. De oorzaak ligt in principe altijd bij de spieren, want bindweefsel doet verder niet zoveel, behalve dus ander weefsel aan elkaar binden. Fibromyalgie is een term die gegeven is aan een verzameling van bij elkaar passende symptomen. Een aantal van die symptomen zijn spierpijn, vermoeidheid, stijfheid. Ook moeite met concentreren en niet uitgerust ontwaken zijn vervelende gevolgen. Leg je er niet bij neer, er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Hoofdpijn

Als je vaak hoofdpijn hebt dan weet je hoe vervelend het is. Een belangrijke oorzaak van hoofdpijn is spierspanning. De spieren in de nek zijn dan gespannen en geven pijn op een andere plaats, namelijk aan de achterkant van je hoofd of soms in het gelaat. Dat de spieren pijn geven waar ze niet zitten heet ‘referred pain’. Dit is belangrijk om te weten, want nu snap je ook hoeveel een nekmassage kan helpen om van je hoofdpijn af te komen. Met name wanneer je hoofdpijn gepaard gaat met nekklachten kun je massage overwegen om van je hoofdpijn af te komen.

Hyperventilatie

Dit is een heel vervelend probleem en heeft bijna altijd een onderliggende psychologische oorzaak. Dat klinkt dan misschien weer heel zwaar, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Alles is logisch te beredeneren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je ergens bang voor bent of dat je ergens veel spanning over hebt, ook al weet je niet waar dan over. Er zijn veel dingen die je eraan kunt doen, maar het belangrijkste is dat je rust vind over de hele situatie, dan wordt het helder in je hoofd en kun je ontdekken waar je mee zit. Een ontspanningsmassage kan hierin wonderen voor je doen. Niet alleen je lichaam komt zodoende tot rust, maar je komt ook innerlijk tot rust.

Ischias

Deze klachten bevinden zich in de lage rug en de bil en straalt dan uit naar het bovenbeen en soms zelfs de kuit en de voeten. Het is het beeld van een hernia in de lage rug alleen dan zonder de neurologische symptomen als krachtsverlies, tinteling en gevoelverlies. De oorzaak van deze klachten is spierspanning. Laat je masseren en vraag of de therapeut daarbij de volgende spieren zeker even meeneemt: m. quadratus lumborum, m. erector spinae, m. gluteus medius en maximus, m. femoris lateralis. Richt je verder zelf op ontspanning van je lichaam. Deze klachten hebben net als andere klachten door spierspanning alles te maken met mindfulness.

Mindfulness

Een hippe term van deze tijd. Vaak wordt het gebruikt in de revalidatie van een burnout, ook al zo’n term. Mindfulness heeft alles te maken met bewust leven, zonder stress. Niet constant aan het verleden of de toekomst denken maar juist leven in het nu. Daarnaast wordt er bij mindfulness gedacht aan het niet oordelen. En dat is een hele grote, ook voor het ontspannen van de spieren. Als we denken aan oordelen, dan denken we vaak aan het oordelen van elkaar. Maar meestal begint het bij het oordelen van jezelf. Je denkt: “ik ben niet goed genoeg”, en je bent constant keihard aan het werk om geliefd of gewaardeerd te worden door de mensen in je omgeving. Oordeel is dé wortel van een heleboel ellende. Constant een meetlat langs dingen en langs mensen houden. Een leuk inzicht: Mensen die oordelend overkomen zijn vaak mensen die zichzelf veroordelen.

Nekklachten

Nekklachten gaan vaak gepaard met hoofdpijn. Je nek voelt stijf aan en kan in veel gevallen minder ver bewegen. Het liefst laat je je hoofd de hele dag lekker rusten op een kussen. Dat is alleen niet echt bevorderlijk voor het herstel van de klachten. Het is goed om te bewegen én om te rusten. Zo krijgen de spieren wat ze nodig hebben: doorbloeding door beweging en voldoende rust om te herstellen. De nekklachten komen vaak voort uit stress, maar kunnen ook voortkomen uit een gebeurtenis, bijvoorbeeld bij een whiplash. Een belangrijke reden dat nekklachten niet overgaan is de angst dat er iets mis is in de nek. Er wordt dan erg voorzichtig aan gedaan uit angst voor verder letsel. Op deze manier ontstaat er spierspanning in de nek die de klachten onderhouden.

Pijn in knie

De oorzaak van kniepijn is in veel gevallen langzaamaan ontstaan, maar kan ook een gebeurtenis zijn. Wanneer kniepijn niet herstelt en eigenlijk steeds maar blijft kan het goed zijn dat er sprake is van spierspanning in de omgevende spieren. Deze spierspanning lost zichzelf wel weer op als er niet sprake is van een instandhoudende factor. Angst om de knie weer te gebruiken is een belangrijke instandhoudende factor. Je voelt je toch altijd wat onzekerder over deze knie dan over die andere. Onbewust span je de spieren rondom de knie aan om de knie maar voorzichtig te behandelen. Zodoende ontwikkel je spierspanning en op een punt kan het goed zijn dat de pijn niet meer uit de knie komt, maar juist meer uit de spierspanning. Het kan zelfs zo zijn dat kniepijn voortkomt uit de bil. De grote bilspier is namelijk voor een deel verbonden met een lange pees die langs de buitenkant van het bovenbeen loopt. Deze pees, de tractus iliotibialis, zit vast aan je onderbeen, net onder de knie aan de buitenkant. Als de bilspier voortdurend gespannen is trekt hij deze pees ook voortdurend aan. De pees loopt te gespannen langs de knie en dat geeft irritatie wanneer je de knie herhaaldelijk beweegt, bijvoorbeeld tijdens een wandeling. De oplossing is in dit geval de bilspier ontspannen krijgen. Laat je masseren en zorg er voor dat je zelf zoveel mogelijk bewust de spieren ontspant. In geval van kniepijn is het dus belangrijk om de knie, wanneer het weefsel medisch gezien weer hersteld is, ook echt weer te leren vertrouwen. Daarnaast kan het dus zelfs belangrijk zijn om de bilspieren te ontspannen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door de billen bewust los te laten wanneer je op een stoel zit.

Pijn in lies

Liespijn komt vaak voor in combinatie met andere klachten in dezelfde regio. Bijvoorbeeld klachten in de billen, in de bovenbenen, in de onderbuik of in de lage rug. Er zijn vaak ook klachten aanwezig in relatie tot de bekkenbodemspieren. Liespijn kan ook komen door sporten en dan met name voetbal. Je wil een schot op doel maken en een tegenstander tikt net de bal voor je weg waardoor je veel te ver doorschiet met je been. Je zou kunnen zeggen een coördinatiefout. Een sportmassage zou in beide gevallen veel voor je kunnen betekenen.

Pijn in onderbuik

De rectus abdominis, de rechte buikspier, heeft vaak triggerpoints net onder de ribbenboog en helemaal onderaan bij de broekrand. Wanneer je pijn hebt in de onderbuik heeft het vaak te maken met spanning in deze spier. Test het zelf, ga voelen in je buik en kijk eens of je de herkenbare pijn kan provoceren. Je kan je buik zelf masseren! Ga ontspannen zitten zodat je buik lekker hangt, zoek de gevoelige plek op in de onderbuik en begin rustig gedurende 2 á 3 minuten de buik te masseren middels een circulerende beweging.

Pijn in schouder

Verschrikkelijk irritant, schouderpijn. Vaak wordt de pijn aan de voorkant van de schouder gevoeld en straalt het uit naar de bovenarm en soms zelfs de onderarm. Ook gaat het vaak gepaard met nekklachten. De oorzaak van de schouderpijn zit ‘m in veel gevallen in de schoudergordelspieren, de rotator cuff. Dat zijn 4 spiertjes rondom je schouderblad die je schouder als het ware op z’n plek houden en coördineren. Deze spiertjes zijn erg gevoelig voor spierspanning. Je kan veel pijnverlichting ervaren wanneer je deze spiertjes laat behandelen middels een massage. De slijmbeursonsteking, zoals die vaak wordt geconstateerd door huisartsen, komt in de meeste gevallen door spierspanning. De bursa(kussentje) wordt dan door de spanning gedurende langere tijd onder druk gezet en het weefsel reageert daarop met een ontsteking. Dus hoe los je het op? Door de spieren te ontspannen. Een gerichte massage kan hierin veel betekenen.

Reumatoïde atritis (Reuma)

Ontsteking van gewrichten betekent het letterlijk. Er ontstaan problemen in gewrichten, daar waar bot met bot verbonden is. Als door degeneratie van kraakbeen bot elkaar gaat raken doet dat erg veel pijn omdat bot zo rijkelijk geïnnerveerd is, dat wil zeggen, er zitten veel zenuwen in. Wat je er medisch gezien aan kan doen is erg teleurstellend. Wat wel een hele belangrijke is, is dat je de spieren erom heen soepel houdt. Dat is niet vanzelfsprekend, want pijn is één van de grootste oorzaken van spierspanning, en die spierspanning zorgt weer voor pijn. Er wordt dan gedacht dat al die pijn komt door de problemen in het gewricht, maar een groot deel kan dus heel goed komen uit de ontstane spierspanning waar dus heel veel aan te doen is! Zie ook ‘Artrose‘.

Rugpijn

Rugpijn is erg vervelend. Je voelt vaak naast de pijn ook nog eens stijfheid en vermoeidheid. Het kan je leven negatief beïnvloeden. Vaak gaat de rugpijn ook gepaard met andere lichamelijke klachten. Bijvoorbeeld in de billen of in de nek. De oorzaak van de pijn in de rug is bijna in ieder geval spierspanning. Zelfs wanneer middels foto’s slijtage geconstateerd is. Er zijn onderzoeken geweest naar de relatie tussen rugklachten en slijtage in de onderrug en die wijzen uit dat er geen significant verband bestaat. Dit betekent dat mensen met enorm veel slijtage nergens last van hoeven te hebben en mensen zonder slijtage enorme klachten kunnen hebben. Wist je trouwens dat de angst voor een “slechte rug” je enorm veel spierspanning kan geven. Je beweegt voorzichtig en doet maar vooral niet teveel. Dus nogmaals, de oorzaak van pijn in de rug is in bijna ieder geval spierspanning. Om dat te testen, druk de spier in en voel of dat de herkenbare pijn geeft. Let hierbij op dat spieren niet altijd pijn geven op dezelfde locatie als waar ze zitten. Massage helpt altijd bij rugklachten. Het geeft directe verlichting van pijn en het voelt losser aan.

Spierpijn

Vaak wordt onder spierpijn verstaan de pijn die je voelt in je spieren na een sportactiviteit, maar het wordt ook wel gebruikt voor pijn in de spieren die daar niet meteen aan gerelateerd is. Spierpijn gaat vanzelf weer over als er niet een instandhoudende factor aanwezig is. Het lichaam herstelt de klachten sneller wanneer de omstandigheden goed zijn. De spieren hebben het nodig dat ze genoeg ontspanning krijgen. Dan kan het bloed er goed doorheen stromen en kunnen de spieren verzorgd worden met voeding en het loslaten van afvalstoffen. Wanneer dit onvoldoende gebeurt kun je spierspanning ontwikkelen.

Stress

Gezonde stress brengt je lichaam op het juiste moment in een staat van paraatheid. Je bent dan extra gefocused op de taak die voor je ligt. Hou je deze staat van paraatheid de hele week aan, dan kun je je voorstellen dat je lichaam dat niet aan kan. Het leidt tot een overbelasting van je lichaam en dat uit zich dan weer in o.a. spierspanning. Spierspanning is de oorzaak van veel lichamelijke klachten. Denk bijvoorbeeld aan de hoofdpijn die je voelt om vier uur ’s middags als je werkdag er bijna op zit.

Tennisarm

De tennisarm, ook wel de tenniselleboog genoemd, is een ontsteking van een pees die vastzit op je elleboog. Het is niet zomaar dat deze pees ontstoken raakt. Een pees verbindt een spier aan het bot. In het geval van een tennisarm heeft een spier in de onderarm langdurig op spanning gestaan en is daarom de pees geïrriteerd geraakt. De oplossing zit ‘m dus in het loskrijgen van de betreffende spier. Hoe ontstaat nou zoiets? De spier raakt gespannen doordat we deze soms onbewust een periode niet-functioneel aanspannen. De spier krijgt onvoldoende rust; onvoldoende bloedsdoorloop. Met name als je de spier flink belast, met tennis dus bijvoorbeeld, heeft de spier de rust extra nodig.

Triggerpoints

Ook wel spierknopen genoemd. Het zijn locale verstoppingen in spierweefsel. Dit komt omdat het bloed gedurende langere tijd teveel moeite had om door dit stukje spier heen te stromen. Het heeft soms te maken met houding of een bepaalde activiteit, maar veel vaker heeft het alles te maken met stress. Hoe kan je Triggerpoints tegengaan? Door van alles, maar de beste methode is een gerichte massage. Waarom komen ze steeds weer terug? Er is blijkbaar een factor in jouw leven die ervoor zorgt dat je spierspanning ontwikkelt. Mocht je hier antwoorden in willen, kijk dan zeker even onder Blog.

Vermoeidheid

Wanneer meer en meer spieren een verminderde bloedsdoorloop ervaren gaat je lichaam stijf en vermoeid aanvoelen. Logisch ook, want een deel van de spier werkt minder goed en een kleiner deel van de spieren moet nu net zoveel werk verzetten als eerder de hele spier. Dat zorgt ervoor dat je je moe voelt. Dit is ook één van de symptomen van Fibromyalgie. Een massage maakt de spieren weer los en zorgt zodoende voor meer kracht in de spieren.

Whiplash

Deze term wordt gebruikt wanneer het hoofd een plotselinge beweging ondergaan heeft en daardoor pijn in de nek ontstaan is, bijvoorbeeld bij een auto ongeluk. Deze klachten gaan in principe vanzelf weer over. Ben je ongerust, laat er naar kijken door je huisarts. Ziet die geen uitzonderlijkheden, ga de nek dan weer in hoeverre mogelijk normaal gebruiken, zeker als het moment van de whiplash alweer even geleden is. Het is een valkuil om te denken dat je maar voorzichtig moet zijn met de nek. Tuurlijk moet je het even wat rustiger aan doen, maar als je te voorzichtig bent ontwikkel je spierspanning in de nek. Whiplash klachten die langer blijven dan normaal hebben vaak deze spierspanning als oorzaak. Laat je gerust bekijken door een arts en probeer de nekspieren te ontspannen. Ook een rustige ontspannen nekmassage kan hierin veel voor jou betekenen.