Pijn in de bekkenregio

Bij bekkenpijn denk je al gauw aan klachten bij zwangerschap. Toch kun je er ook last van hebben zonder zwanger te zijn. Zowel mannen als vrouwen. Je bekken is een schaal van bot waar je buikinhoud in ligt te rusten. Samen met de spieren zorgt deze schaal ervoor dat de boel bij elkaar blijft.

Het bekken is een intieme regio en daardoor ontstaat er bij een beetje pijn al snel spanning in de spieren. Nu ben ik geen bekkenfysiotherapeut, maar ik heb wel samengewerkt met deze fysiotherapeuten. Het is me duidelijk geworden dat de pijn vaak uit de spieren komt die de bodem vormen van het bekken. Dit zijn de spieren die moeten ontspannen als je naar de wc gaat bijvoorbeeld, anders past er niks door. Als je bedenkt dat deze spieren bij spanning niets doorlaten dan kun je je voorstellen dat dit niet alleen problemen op de wc geeft, maar ook in de slaapkamer.

Waar komen bekkenklachten meestal vandaan?

Als je andere blogs hebt gelezen weet je het effect van stress op je lichaam. Dat de spieren ervan gaan aanspannen. Dit is ook het geval bij deze bekkenbodemspieren. Het lijkt erop dat spieren op intieme plekken alleen nog sneller gespannen raken. Er kunnen ook andere zaken spelen, dus laat je zeker checken door een specialist. Ook al komt er niks uit, dat geeft je rust, en die rust is belangrijk om de spierspanning tegen te gaan.

Wat kan ik aan bekkenklachten doen?

Als blijkt dat er spieren gespannen zijn, wat waarschijnlijk het geval is, dan is het belangrijk om die spieren weer ontspannen te krijgen. Hoe doe je dat? Daar zijn allerlei methodes voor. De bilspieren, liezen en onderrugspieren kun je bijvoorbeeld laten masseren. Daarnaast weet een bekkenfysiotherapeut vaak raad over hoe je de meer intieme spieren (bekkenbodemspieren) kan behandelen.

Vervolgens is het belangrijk de spieren ook ontspannen te kunnen houden.

Hiervoor is het ten eerste belangrijk dat je inzicht krijgt hoe je spieren werken. Ze spannen namelijk aan naarmate jij je gespannen voelt. En ze ontspannen weer wanneer jij je ontspannen voelt. Leer te herkennen wanneer deze spanning op komt zetten en leer ermee om te gaan, bijvoorbeeld door een aantal keer rustig in en uit te ademen.

Relax

Lachen is het beste medicijn, ook bij spierspanning. Het spreekt van vreugde en dat geeft zo’n rust dat de spieren niet meer aanspannen en het bloed er lekker doorheen kan stromen. Dus de volgende keer dat je naar de wc gaat: neem een ontspannen positie aan en relax, het komt vanzelf 😉

Kom een keer langs als je het lastig vind om te ontspannen. Een massage werkt heel rustgevend. Klik bovenaan op de ‘maak een afspraak’ of bel ons via het nummer dat je onderaan iedere pagina van de website vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *