5 oorzaken van stress

Stress geeft spierspanning, en spierspanning is oorzaak nummer één van pijnklachten in ons lichaam.

Willen we van onze pijn(tjes) af, dan is het slim om te zoeken naar de oorzaak.
Waarom heb ik pijn!?
Dat komt bijna altijd doordat we een gebrek aan rust hebben waardoor onze spieren niet goed kunnen ontspannen.
Hier komen 5 algemene redenen dat mensen stress hebben!

1. Waardering van anderen

Waarschijnlijk de grootste reden dat we stress hebben is omdat we streven naar de waardering van mensen om ons heen. Ouders hebben hier ook veel mee te maken. Er zijn veel volwassen mannen die doen wat ze doen zodat hun vader trots op ze is.

2. Traumatische levensgebeurtenis

Je kan denken aan het overlijden van een geliefde of een echtscheiding. Maar ook positieve en neutrale gebeurtenissen kunnen stress opleveren, zoals trouwen of verhuizen. Mensen die lichamelijke pijn hebben dragen soms nog erge gebeurtenissen uit het verleden met zich mee. Ze hebben dit begraven en het kost teveel pijn om dit op te graven.

3. Perfectionisme

Hoofdpijn en spanning in de nek is een perfectionist niet vreemd. Je kan perfectionisme zien als een gebrek van je persoonlijkheid, maar ik zie het liever als een kracht! We hebben jullie nodig in de maatschappij. Iedere kracht heeft ook zijn zwakte als je er te ver mee gaat. Daar moet je goed op letten. Jij staat op nummer 1 en je werk (of iets anders) staat op nummer 2!

4. Verantwoordelijkheidsgevoel

Het is net als het perfectionisme een kracht! Wat gaaf dat je je zo verantwoordelijk voelt! Ook bij deze oorzaak van stress is het belangrijk om inzicht te krijgen in de zwakte van deze kracht. Jij staat op 1, de taak waarvoor je je verantwoordelijk voelt staat op 2. Het is belangrijk dat jij niet over jezelf heen loopt.

5. Angst

Angst is natuurlijk heel breed. Je kan angst toepassen op alle voorgaande oorzaken van stress.
We kunnen ook angst hebben voor de meest vreemde dingen. In de ogen van anderen is jouw angst vaak irreëel en je voelt je daardoor onbegrepen.
Bijvoorbeeld angst voor terroristische aanslagen, opwarming van de aarde, dat je je geld verliest, straatvrees, angst dat je lelijk bent, angst om ziek te worden en noem maar op.

Stressed

Lichamelijke pijn komt door opvoeding?

Kan je je ouders de schuld geven dat jij nu chronische pijn hebt?
Dat klinkt wel heel gek!
Eerst een bondige samenvatting van hetgeen besproken in vorige artikelen, anders kun je niet meekomen.

Vaak komt pijn door spierspanning.
De spierspanning komt doordat je voortdurend een druk ervaart met als gevolg dat je de spieren onbewust paraat en gespannen houdt. En dit heeft weer tot gevolg dat de bloedvaatjes die door je spieren lopen een beetje bekneld worden. Het transport van voeding- en afvalstoffen is verminderd. De spier loopt als het ware een beetje vast hierdoor en geeft een pijnsignaal in combinatie met een vermoeid en stijf gevoel. Pijn veroorzaakt pijn, dus in de loop van de jaren kan dit zich behoorlijk opstapelen tot een serieus probleem.
bloed

Wanneer je dit zo leest. Waar kunnen we op inhaken om dit neergaande proces te stoppen?
Meteen aan het begin natuurlijk!
Het begint met die voortdurende druk die alles in werking zet.
Waar komt die druk vandaan? Het kan natuurlijk in de loop van je leven op je pad gekomen zijn door een bepaalde geloofsovertuiging die van jou eist dat je van alles moet doen. Maar grote kans dat je het meegekregen hebt in je opvoeding!
Dit bedrukkende gevoel kan je hebben omdat je ouders religieus waren, maar het kan ook komen omdat ze zichzelf van alles oplegden zonder daar een religie bij aan te hangen. Als je ouders zo waren, dan hebben ze jou in hun normen en waarden opgevoed. Wanneer jij nu iets doet, of juist iets niet doet, wat daar niet mee overeenkomt, dan voel je je schuldig. Het knaagt onbewust aan je en zonder dat je er erg in hebt spannen je spieren zich aan. Sterker nog, zelfs als je gewoon leeft naar “jouw” normen en waarden kan je je toch nog afvragen of je het wel helemaal goed doet.

Vraag ik nu aan jou: “voel je je wel eens gestrest? Zou de spierspanning daar door kunnen komen?” Dan zou jij zeggen: “Nee hoor, ik voel me prima en de rust zelve”. Waarom zeg je dit? Omdat deze druk voor jou gewoon is. Je kent niet anders. Sinds dat je jong was heb je op deze manier geleefd.

Het kan zelfs zo erg zijn dat ze je op de operatietafel leggen en de zenuwen maar doorknippen zodat jij maar minder pijn gaat ervaren. Wow… dat is triest toch?

Herken je dit? Twijfel dan niet om contact op te nemen. Wil je van je pijn af? Ik wil dit ook voor jou!

Pay What You Want

Ik krijg regelmatig de vraag: Waarom hanteer je Pay What You Want (PWYW)? Ben je niet bang dat mensen dan gewoon voor gratis massages komen? Of je heel erg onder de maat betalen?
Mijn reactie is dan vaak iets in de trend van: “Laat ze dat maar doen”.
De beslissing om deze betaalmethode te hanteren heb ik destijds met mijn hart gemaakt, maar door jullie vragen ben ik er eens over gaan nadenken. En ik kom erachter dat mijn hart gelijk had!
Waarom PWYW?

1. Iedereen kan komen. Rijk en arm
Dat vind ik erg belangrijk omdat ik ieder mensenleven even waardevol vind en het mij te doen is om mensen te helpen. Natuurlijk wil ik ook een leuke boterham verdienen, wie wil dat niet? Maar ik wil dat nooit en te nimmer belangrijker gaan vinden dan het helpen van mensen. Of de één voor laten gaan omdat die meer geld heeft. Dit is precies wat er mis is in de farmaceutische wereld.

2. Het creëert vertrouwen
Je helpt zonder dat je weet of je er wel iets redelijks voor terug krijgt. Hiermee zet je een stap richting de ander. Je laat zien: het is mij echt om jou te doen, zelfs al lijd ik er onder.
Hierdoor is het makkelijker voor de cliënt om de behandelaar wat meer te vertrouwen. In de wetenschap worden veel uitspraken gedaan over het belang van een vertrouwensband tussen patiënt en dokter. Waar ze het allemaal over eens zijn is dat het erg belangrijk is voor de resultaten.

3. Massage wordt gezien als een luxe product
Ik ben niet de standaard masseur zoals je die tegen zal komen. Als je wat meer van mij hebt gelezen dan kom je erachter dat ik meer in de zorgsector zit dan in de wellness sector. Daarom wil ik hiermee dit taboe, dat massage een luxe product is, proberen te breken. Massages zijn betaalbaar.

4. Het is leuk, nieuw en spannend
Noem me maar een idealist, maar ik wil de wereld een betere plek maken. Een wereld waar mensen elkaar kunnen vertrouwen. Dit is iets kwetsbaars en er zullen vast mensen zijn die hier misbruik van maken. Maar is dat niet de ideale gelegenheid om een mensenhart te veranderen? Als je iemand liefde kan tonen die het niet verdiend? Een betere wereld begint in de harten van haar bewoners.

Wat kan ik doen aan pijn in mijn lichaam?

Meer dan 2 miljoen mensen. Dat is het aantal mensen in Nederland met chronische lichamelijke pijn.¹ Wow! Dat zijn veel mensen.

Heb jij pijn in je nek, schouder, bovenarm, onderrug, buik, heup, liezen, knieën, kuiten of ergens anders in je lichaam? Lees dan verder! Dit gaat je echt helpen!
Er is een grote misvatting rondom dit onderwerp. Dat is wanneer je denkt: “Ik heb pijn, dus er zal iets mis zijn met mijn lichaam. Ik heb slijtage in de rug, ik heb een versleten heup, ik sta scheef of ik heb een tekort aan een bepaalde vitamine. Daar moet ik maar mee leren leven.”

Stop!!

De oorzaak van de pijn is meestal spanning in de spieren. En de oplossing is heel simpel toe te passen!
Twijfel je of jouw pijn uit spieren komt? Je kan dit zelf testen door druk te geven op de spier en te voelen of dit jouw herkenbare pijn veroorzaakt. Let wel, de spier geeft soms pijn op een andere locatie.
Om de oplossing te begrijpen moet je eerst begrijpen hoe de spieren werken en waar het probleem zich voordoet. Hoe werken de spieren, wat is het probleem en wat is de oplossing?

Hoe werken de spieren?

Een spier heeft de mogelijkheid samen te knijpen en los te laten, dat is bij de meesten wel bekend. Hierdoor kunnen spieren ons lichaam überhaupt bewegen. Wat veel mensen niet weten is dat er dwars door de spier bloedvaatjes lopen die de spier voorzien van voeding. Ze voeren ook de afvalstoffen af. Dus die bloedvaatjes zitten echt IN de spier. Span je de spier aan, dan knijp je deze bloedvaatjes kort af. Dus span je een spier aan, dan ligt het transport van de spier even stil. De spier verzuurt en het wordt zwaarder en zwaarder om kracht uit de spier te halen. Ga maar eens tegen de muur op een denkbeeldige stoel zitten en hou het een minuutje vast.

Wat is het probleem?

Wanneer de spier aanspant stroomt het bloed dus niet. De spier raakt in een staat van gebrek wanneer het bloed er gedurende een langere tijd niet goed doorheen stroomt. De spier gaat minder functioneren en een pijnsignaal afgeven. De kracht neemt af, je kan de spier minder adequaat en krachtig aanspannen, het kost je meer moeite en er komt pijn!

Het probleem is het langdurig aanspannen van de spieren zonder dat dit een lichamelijke functie heeft. Denk bijvoorbeeld aan het samentrekken van de billen tijdens het kijken van een spannende film. Het heeft geen functie en toch doen we het. We spannen spieren aan wanneer ze niet aangespannen hoeven worden. We spannen spieren soms ‘niet-functioneel’ aan. Gebeurt dit op regelmatige basis dan ontwikkelen we spierspanning(hypertonie). De spieren voelen dan stijf en gevoelig aan. Je kan in sommige gevallen zelfs minder goed bewegen omdat de spieren verkort aanvoelen.
pain2

Een administratief werknemer met hoge werkdruk trekt bijvoorbeeld de hele dag de schouders op tijdens het computerwerk. De monnikskapspier(musculus Trapezius) raakt overbelast en doet flink pijn aan het einde van de dag. Dit levert vaak ook hoofdpijn op.

Wat is de oplossing?

De oplossing had je misschien al geraden. Het is eigenlijk vrij simpel: ontspan de spieren!

Er bestaan verschillende methodes om spierspanning tegen te gaan. Ze worden om en om populair. Momenteel is bijvoorbeeld Dry Needling een hype. Andere methodes zijn bijvoorbeeld rekken, warmte of kou therapie en houdingsadviezen. De beste methode tegen spierspanning is een specifiek gerichte massage.

Een juist uitgevoerde massage is een zeer efficiënte manier om van spierspanning af te komen. Hiervoor heb je een masseur nodig die bekwaam is in het behandelen van spierspanning. De masseur moet kennis en ervaring hebben met referred pain (pijnervaring op andere locatie dan de oorzaak van de pijn) en de masseur moet weten wat de juiste intensiteit van de massage is. Te hard masseren en je krijgt alleen maar meer pijn. Te zacht en er gebeurt te weinig in de spieren. Daarnaast is het van groot belang dat je zelf inzicht gaat krijgen in de oorzaak van je spierspanning.
Harde vs Zachte massage2

Haal de angel eruit

Is de oorzaak van de spierspanning nog volop aanwezig is, dan komt logischerwijs de spierspanning weer terug nadat deze behandeld is. Dan is het als het nemen van een pijnstiller. Het gaat weer even wat beter, maar er verandert uiteindelijk niets. Om er structureel van af te komen is er meer nodig. De angel van het probleem is nog aanwezig. Het is belangrijk de vraag te stellen: Waarom ben ik in eerste instantie eigenlijk begonnen met het niet-functioneel aanspannen van mijn spieren?

Onbewust aanspannen van spieren

Het is in de medische wetenschap steeds meer bekend: er is een sterk verband tussen jouw lichamelijk welzijn en innerlijk welzijn. Gaat het innerlijk goed met je, dan gaat het lichamelijk ook goed met je. En lichamelijke gezondheid is natuurlijk ook bevorderlijk voor je innerlijke mens.

Spierspanning heeft te maken met hoe je je voelt! Je voelt je angstig, verdrietig, gestrest, minderwaardig, hopeloos, eenzaam, teleurgesteld of boos en je spant bij die gevoelens onbewust je spieren aan. Je kan er dus niks aan doen dat je je spieren niet-functioneel aanspant. Iedereen doet het, zo zitten we als mens in elkaar. We zijn meer dan ons lichaam, en ons lichaam manifesteert zonder ons bewustzijn onze gevoelens. Probeer dit te gaan herkennen bij jezelf.

Spierspanning blok

Nu je je bewust bent van de invloed van de innerlijke mens op het lichaam heb je al een flinke voorsprong. Door dit bewustzijn krijgen veel mensen meteen al minder spierspanning en minder pijn.

Spierspanning heeft meerdere oorzaken

Als de pijn vermindert, betekent dat niet per se dat je probleem opgelost is. Stel je een stapel blokken voor die zijn opgestapeld tot boven een rood koord. Als de blokken boven het rode koord uitkomen ga je pijn ervaren, en als de blokken onder het koord blijven heb je geen pijn. Deze blokken stellen verschillende problemen in je leven voor. Als je die opstapelt kan je bijvoorbeeld door moedeloosheid spierspanning ontwikkelen. Als het na de winter ineens lekker weer is, kan het zijn dat je grens wat hoger ligt. Dat betekent niet dat je nu geen probleem meer hebt. Want wordt het weer grijs en regenachtig dan zakt het rode koord weer en heb je gewoon weer pijn. Op vakantie helemaal geen klachten gehad? Logisch: je blok “werkdruk” is er even naast gelegd waardoor je het rode koord niet haalt.

Omdat bewustwording zo belangrijk is, hier nog een beeld wat je kan helpen van je spierspanning af te komen:

Je bent als een glas water en de hoeveelheid water in jouw glas staat gelijk aan hoeveel jij te geven hebt. Kom je iemand tegen in het verkeer die om het minste en geringste al uitvalt richting jou, dan is de kans groot dat zijn glas leeg of bijna leeg is. Als jij je wijselijk stil houdt dan ben jij dat glas wat misschien wel aardig vol zit. Maar dit koste je wel iets. Kom je nu thuis en heeft de kat de gordijnen kapot gekrabd? Dan gaat er weer iets uit je glas. Vervolgens komt je echtgenoot chagrijnig thuis om iets wat er op het werk gebeurd is. Jij had gehoopt op een warme knuffel en interesse voor jouw dag. Wanneer je dat niet krijgt is het bij jou klaar, het feit dat je van hem niet krijgt wat je verlangde is de druppel (en dit keer niet die de emmer doet overlopen, maar juist de laatste druppel van jouw glas). Ruzie ontstaat, je wordt boos, teleurgesteld, verdrietig. Dit levert spanning op, en ja, dus ook spierspanning.

Zorg goed voor jezelf

Daar komt het eigenlijk op neer. Draag zorg voor je lichaam en maak een afspraak voor een massage behandeling als je last hebt van spierspanning. Zorg daarnaast ook voor je innerlijk. Er is een eeuwenoude spreuk die de spijker op de kop slaat: “Over alles waar je over waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven”.

 

¹Rapport “Chronische pijn” van de Regieraad Kwaliteit van Zorg 2011

Het hart is de bron van je leven

Je hart is de bron van je leven.
Je hart pompt namelijk het bloed door je hele lichaam.
En bloed betekent leven.
Bloed brengt namelijk voedingsstoffen en neemt afvalstoffen weer mee. Je kan het vergelijken met een vrachtwagen die de supermarkt bij komt vullen en daarna weer vertrekt met alle lege flessen, lege kratten bier, lege containers en ander afval.

Het lichaam heeft een oerinstinct dit bloed overal te krijgen zodat ons lichaam goed werkt. Het enige wat wij kunnen doen is… tegenwerken. We kunnen onze spieren aanspannen op momenten dat ze niet aangespannen hoeven zijn. De bloedvaatjes die door onze spieren lopen worden dan voortdurend bekneld. Bijvoorbeeld als we zitten in een stoel toch onze bilspieren aanspannen. Let er maar eens op of jij dat ook doet.

Bij Massagepraktijk Homminga krijg je naast een massage die wonderen doet ook nog eens tips mee om hier verandering in te brengen.