Meer kou, meer klachten?

In de winter meer klachten dan in de zomer?

Als je al wat meer blogs van mij hebt gelezen kun je vast al wat ideeën bedenken hoe dat komt.
Het is natuurlijk nog lang geen winter, maar afgelopen nacht vroor het wel weer voor het eerst.

Het lichamelijke aspect van de winter

Stel je zit ’s ochtends op de fiets naar je werk, het is flink koud. Je trekt je lekker terug in je dikke winterjas. Je spant hierbij wel verschillende spieren aan die ervoor zorgen dat er geen koude lucht naar binnen komt. Vergelijk dit eens met een zonnige warme dag in de zomer. Je fietst in je t-shirt, het zonnetje schijnt en je hoeft je niet druk te maken om kou die je kleding inkomt. Integendeel, luchtige kleding is dan juist lekker.

Niet alleen op de fiets, maar ook gedurende de hele dag ben je toch wat sneller geneigd om wat minder ontspannen te zijn omdat het koud is. Dit is nooit een op zichzelf staande reden dat iemand klachten heeft, maar het is één van de opgestapelde blokken die ervoor kunnen zorgen dat je klachten hebt.
Sommige mensen hebben in de zomer geen klachten, maar in de winter wel. Dan is de kou net het blok dat ervoor zorgt dat je boven de grens uitkomt. Je zou dan al snel kunnen denken ‘het komt door de winter‘. Deels heb je natuurlijk gelijk. Maar er spelen dan vaak nog andere factoren een rol. Voor die andere factoren verwijs ik je graag door naar andere blogs.

Het psychische aspect van de winter

In de winter is het toch vaker grauw weer, met meer neerslag. Ook duren de dagen kort en is er dus minder licht. Men blijft vaker binnen en hierdoor neemt de isolatie enigszins toe. Eenzaamheid en depressie zijn vaak verborgen oorzaken van stress. Stress laat de spieren aanspannen waardoor de bloedvaten bekneld worden en de afvalstoffen niet opgeruimd worden. Zo ontstaan lichamelijke klachten. Lees bijvoorbeeld de blog over depressie: Blog over depressie

Wat kun je doen tegen winterse klachten?

Als je kijkt naar het voorbeeld van de fietser die het koud heeft: Doe een sjaal om en zorg ervoor dat je goed ingepakt de deur uitgaat. Blijf lekker warm, ook binnenshuis. Zo blijf je lekker ontspannen. Wat betreft de isolatie die toeneemt in de winter: Ga juist vaker met mensen afspreken. Wees je ervan bewust dat je menselijke interactie nodig hebt. Iedereen heeft dat nodig. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van massagebehandelingen om je klachten tot een minimum te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *