Scheenbeen en Hielspoor klachten

Klachten aan het scheenbeen komt vaak voor onder sporters. Het wordt shin splints genoemd, scheenbeenvliesontsteking of scheenbeen periostitis (botvlies ontsteking).
Klachten onder de hak (hielspoor) komt ook voor onder sporters maar ook bij mensen met fysiek zwaar werk.

Heb je van één van deze twee last? Super, dan ga je door deze blog ontzettend geholpen worden!

Zowel scheenbeenirritatie als hielspoorklachten zijn ontzettend hardnekkig. De meeste mensen komen er niet zomaar van af. Daarom is het belangrijk om de klachten serieus te nemen en samen met een professional te onderzoeken waar de klachten eigenlijk vandaan komen. Ik geef je alvast een hint: het is bijna altijd een kwestie van overbelasting.

Overbelasting? Maar ik train/werk niet meer dan anders

Overbelasting klinkt inderdaad alsof je teveel hebt gedaan, maar je kan het ook omdraaien. Misschien heb je wel te weinig gerust. Als je niet meer hebt getraind of gewerkt dan je normaal doet, dan is dat waarschijnlijk het geval. Je hebt minder gerust dan anders.

Rust is niet een kwestie van niks doen

Het kan zo zijn dat je tussen de middag je boterhammetje eet en nadenkt over alle dingen die nog moeten gebeuren. Je moet nog de was doen, boodschappen halen, naar de kapper om 14.00 en dan snel door naar school om de kinderen op te halen. Terwijl je aan deze dingen denkt herinner je je plots dat je vanmiddag ook nog een nieuwe broek moest kopen en dat je vanavond met vriendinnen van vroeger afgesproken hebt, dus kan je ook meteen een nieuw vestje kopen om indruk te maken. En morgen begin je aan je nieuwe baan, wat je ontzettend spannend vind. Had ik daar niet nog iets voor moeten voorbereiden? Heb ik dáár niet nog andere schoenen voor nodig? Vervolgens belt ook die vage kennis weer, met wie je nog een keer een afspraak zou maken, maar waar je eigenlijk geen zin in hebt.
Intussen merk je niet op… dat je voeten nu alleen nog maar met de tenen op de grond staan. Je spant allerlei spieren aan waarvan je niet eens wist dat je ze had. Je bent je rust kwijtgeraakt.

Dit komt ons allemaal bekend voor

Dit is een situatie van een moeder. Maar als je kijkt naar je eigen leven zal je dit zeker bekend voorkomen. We vinden het spannend wat anderen van ons vinden en zijn bang om dingen verkeerd te doen. We leven in een drukke maatschappij en plannen onze agenda propje vol.

Wat gebeurt er in het lichaam?

Wanneer je geen rust hebt, dan heb je stress. Stress komt voort uit angst dat het niet zal verlopen zoals jij wil. Wat gebeurt er in bovenstaand voorbeeld van de moeder? De spieren worden aangespannen tijdens de lunch terwijl dit verder geen functie heeft. Stel dat deze moeder gisteren getennist heeft en morgen weer gaat tennissen, dan heeft ze deze middag een stuk minder goed kunnen herstellen.

Wat gebeurt er in de spieren wanneer je stress hebt

De spieren spannen aan waardoor de bloedvaatjes die dwars door de spieren lopen bekneld raken. De spier ontvangt zijn voeding niet en de afvalstoffen kunnen niet weg. Dit resulteert in een spier die gespannen is. De spier voelt hard aan en is pijnlijk wanneer erop gedrukt wordt. De spier wordt hierdoor korter en gaat voortdurend trekken aan de plekken waar de spier vastzit. In het geval van de scheenbeenirritatie trekt de spier o.a. aan het botvlies van de scheenbeen. In geval van de hielspoort trekt de spier o.a. aan het hakbeen. Kun je je voorstellen dat deze structuren dan overbelast raken?

DUS, wat is de oplossing?

Je kan de plek waar het pijn doet behandelen, bijvoorbeeld met shockwave therapie. Maar het is nog veel logischer om de spieren weer ontspannen te krijgen! Want dan gaat de trek eraf. De spanning gaat dan van het bot af, waardoor deze vanzelf gaat herstellen. Het lichaam heeft een oerinstinct om zichzelf te herstellen waar mogelijk. Dit instinct is heel erg sterk. Wat wij kunnen doen is de oorzaak van de klachten eruit halen en het lichaam het werk laten doen.

Tot slot

Veel klachten hebben gespannen spieren als oorzaak. En als de gespannen spieren niet stoppen met gespannen zijn zal de klacht ook niet ophouden te bestaan. Weet je niet zeker of dit het geval is in jouw situatie? Druk de omliggende spieren eens goed in, is dit pijnlijk/gevoelig? Dan lijkt het er sterk op dat deze spieren tenminste een rol spelen in jouw klachten.

Dus denk nog eens na… Overbelast ik teveel of rust ik te weinig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *