ALGEMENE VOORWAARDEN VAN MASSAGEPRAKTIJK HOMMINGA
Definities
Artikel 1
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
. de praktijk:
Ruben Homminga, handelend onder de naam: “Massagepraktijk Homminga”,
gevestigd en kantoorhoudende Blekerstraat 17, 9718 EA Groningen,
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel 67584233,
. cliënt: een wederpartij die een natuurlijke persoon is en niet handelt in de
uitoefening van een bedrijf of beroep.
Toepasselijkheid van deze voorwaarden
Artikel 2

  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst
    tussen de praktijk en een cliënt waarop de praktijk deze voorwaarden van
    toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door
    partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
    overeenkomsten met de praktijk, voor de uitvoering waarvan derden dienen te
    worden betrokken of worden ingeschakeld, zoals onder andere doch niet
    uitsluitend werknemers van de praktijk.
    Offertes
    Artikel 3
  3. Alle offertes van de praktijk zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn
    voor aanvaarding is genoemd. Bevat de offerte een termijn, dan doet het
    verstrijken van de termijn de offerte vervallen. Indien een dergelijke vervallen
    offerte door de cliënt alsnog wordt aanvaard, geldt dit als een aanbod van de
    cliënt aan de praktijk.
  4. Indien de cliënt een vrijblijvend gedaan aanbod aanvaardt, leidt dit pas tot
    een overeenkomst tussen partijen indien de praktijk dit aanbod niet alsnog
    binnen drie werkdagen na kennisgeving van de aanvaarding van het aanbod,
    heeft herroepen.
  5. De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk
    anders vermeld.
  6. De praktijk kan niet aan diens offerte worden gehouden indien de cliënt had
    behoren te begrijpen dat de offerte dan wel een onderdeel daarvan een
    kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
    Uitvoering van de overeenkomst
    Artikel 4
  7. De praktijk zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
    overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en op grond van
    de op dat moment bekende stand der wetenschap. De praktijk is niet
    aansprakelijk voor het niet bereiken van het met de behandeling beoogde
    resultaat.
  8. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist,
    heeft de praktijk het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door
    derden.
  9. De cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan de praktijk
    aangeeft, bijvoorbeeld door middel van een intakegesprek en/of
    2
    Versie 14.08.2020
    intakeformulier dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de cliënt redelijkerwijs
    behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
    overeenkomst, tijdig aan de praktijk worden verstrekt. Indien de voor de
    uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de praktijk zijn
    verstrekt, heeft de praktijk het recht de uitvoering van de overeenkomst op te
    schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
    gebruikelijke tarieven aan de cliënt in rekening te brengen.
  10. De cliënt is verplicht wijzigingen met betrekking tot bij de intake verstrekte gegevens
    direct aan de praktijk te melden.
  11. De praktijk is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat de praktijk
    is uit gegaan van door de cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens of van
    door de cliënt niet gemelde gewijzigde gegevens, tenzij deze onjuistheid of
    onvolledigheid voor de praktijk kenbaar behoorde te zijn.
  12. De praktijk is te allen tijde gerechtigd de (uitvoering van de) overeenkomst te
    weigeren, op te schorten of te staken op basis van de verstrekte gegevens of
    wanneer naar oordeel van de praktijk de hygiëne, de gezondheid van de cliënte of de
    praktijkbehandelaar of de algemene gezondheid in het geding komt. Het
    vorenstaande geldt ook indien naar oordeel van de praktijk door cliënt handelingen
    van erotische en/of seksuele aard worden verlangd alsook indien naar oordeel van de
    praktijk de cliënt bij of tijdens de uitvoering van de overeenkomst grensoverschrijdend
    gedrag vertoont.
  13. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan
    de praktijk de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren
    opschorten tot dat de cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
    schriftelijk heeft goedgekeurd.
    Behandelduur; betalingsverplichting
    Artikel 5
  14. Behandelingen vinden plaats op afspraak.
  15. Afspraken voor behandelingen worden gemaakt door middel van het daarvoor door
    de praktijk via de elektronische weg ter beschikking gestelde reserveringsysteem.
    De duur van elke behandeling en het daarvoor verschuldigde honorarium staan
    vermeld in het reserveringssysteem. Door afspraken te maken via het
    reserveringssysteem, gaat cliënt akkoord met het voor de gemaakte afspraak
    verschuldigde honorarium als ook gaat cliënt daardoor akkoord met deze algemene
    voorwaarden.
  16. Indien partijen een reeks van behandelingen overeenkomen, is cliënt alle betalingen
    hiervoor verschuldigd, ook indien op initiatief van cliënt of vanwege aan cliënt toe te
    rekenen omstandigheden niet alle behandelingen worden uitgevoerd.
  17. Behandelingsafspraken kunnen door de cliënt tot uiterlijk 24 uur voor de behandeling
    kosteloos worden gewijzigd / afgezegd. Niet tijdig gewijzigde / afgezegde
    behandelingsafspraken worden volledig in rekening gebracht.
  18. De praktijk is gerechtigd om behandelafspraken af te zeggen of te beperken indien
    zulks naar oordeel van de praktijk wenselijk is met het oog op het met de behandeling
    beoogde doel.
  19. De praktijk heeft geen overeenkomsten met zorgverzekeraars afgesloten. De cliënt is
    geheel zelf verantwoordelijk voor betaling van het verschuldigde honorarium.
    Wijziging van de overeenkomst, meer- en minderwerk
    Artikel 6
  20. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke
    uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan
    te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
    dienovereenkomstig aanpassen.
    3
    Versie 14.08.2020
  21. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
    kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. De
    praktijk zal de cliënt zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  22. Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
    consequenties hebben, zal de praktijk de cliënt hierover tevoren inlichten.
  23. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal de praktijk daarbij aangeven in
    hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit
    honorarium tot gevolg heeft.
  24. De praktijk zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of
    aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan de praktijk kunnen worden
    toegerekend.
    Geheimhouding
    Artikel 7
    Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
    kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie
    geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de
    aard van de informatie.
    Intellectuele eigendom
    Artikel 8
  25. Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt de praktijk
    zich de rechten en bevoegdheden voor die de praktijk toekomen op grond van de
    Auteurswet, dan wel anderszins intellectuele eigendom zijn van de praktijk .
  26. Alle door de praktijk verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen,
    schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt
    door de cliënt en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van de
    praktijk worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden
    gebracht.
  27. De praktijk behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
    werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
    voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt
    gebracht.
    Klachten
    Artikel 9
  28. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de cliënt binnen
    8 dagen na ontdekking en in geval van werkzaamheden op factuurbasis
    uiterlijk binnen 14 dagen nadat een de factuur ter zake van de verrichte
    werkzaamheden aan cliënt is gezonden, te worden gemeld aan de
    klachtenfunctionaris van de praktijk, bij gebreke waarvan de werkzaamheden `
    geacht worden door de praktijk juist te zijn verricht en in rekening te zijn
    gebracht.
  29. Indien een klacht gegrond is, zal de praktijk de werkzaamheden alsnog
    verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de cliënt
    aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de cliënt uitdrukkelijk
    aan de klachtenfunctionaris kenbaar te worden gemaakt.
  30. Door de klachtenfunctionaris gegrond gebleken klachten vanwege ten
    onrechte of onjuist gefactureerde werkzaamheden, zullen door de praktijk
    worden gecorrigeerd en eventuele als gevolg hiervan door de cliënt ten
    onrechte gedane betalingen zullen worden gerestitueerd.
  31. Als klachtenfunctionaris van de praktijk treedt op: Het Klachtenloket Zorg.
    Het Klachtenloket Zorg is te bereiken via www.klachtenloket-zorg.nl.
    Behandeling van klachten door Het Klachtenloket Zorg is voor de cliënt gratis.
  32. De verjarings- en of vervaltermijn van alle vorderingen van de cliënt tegen
    4
    Versie 14.08.2020
    de praktijk dan wel van verweren van de cliënt tegen vorderingen van de
    praktijk bedraagt twaalf maanden.
    Honorarium
    Artikel 10
  33. Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt
    aangeboden of is overeengekomen gelden de leden 2, 5 en 6 van dit artikel.
    Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 6 van
    dit artikel.
  34. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
    honorarium overeenkomen. Het vaste honorarium is inclusief BTW, tenzij
    uitdrukkelijk anders vermeld.
  35. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden
    vastgesteld op grond van werkelijk bestede tijdseenheden van 30 minuten. Het
    honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke tarieven van de praktijk,
    geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een
    daarvan afwijkend tarief is overeengekomen. Het tarief luidt inclusief BTW, tenzij
    uitdrukkelijk anders vermeld.
  36. Eventuele kostenramingen zijn inclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  37. Indien de praktijk met de cliënt een vast honorarium of tarief overeenkomt, is de
    praktijk niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. De praktijk
    mag prijsstijgingen doorberekenen, indien de praktijk kan aantonen dat zich
    tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen
    hebben voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld lonen.
  38. Onkosten zijn niet in het honorarium in begrepen en zullen door de praktijk
    afzonderlijk aan de cliënt in rekening worden gebracht.

Betaling
Artikel 11

  1. Betaling dient te geschieden direct na afloop van iedere behandelingssessie, tenzij
    is overeengekomen dat betaling geschiedt op basis van facturering. In dat geval dient
    betaling te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door de praktijk aan
    te geven wijze in de valuta waarin het honorarium is overeengekomen.
  2. Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de cliënt in verzuim; de cliënt
    is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente
    verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval
    de wettelijke rente geldt.
  3. In geval van liquidatie, faillissement, surseance van betaling of toepassing van de
    wettelijke schuldsaneringsregeling met betrekking tot de cliënt, zijn de vorderingen
    van de praktijk en de verplichtingen van de cliënt jegens de praktijk onmiddellijk
    opeisbaar.
  4. Door de cliënt gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste
    plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare
    facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de cliënt dat de voldoening
    betrekking heeft op een latere factuur.
    Incassokosten
    Artikel 12
  5. Is de cliënt in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn
    verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten
    rechte voor rekening van de cliënt .
    Indien de cliënt na daartoe te zijn aangemaand een opeisbare geldvordering niet
    binnen 14 dagen na aanmaning heeft voldaan, is de cliënt incassokosten
    verschuldigd ten bedrage van:
    5
    Versie 14.08.2020
  • over de eerste € 2.500 15% (met een minimum van € 40)
  • over het meerdere tot € 5.000 10%
  • over het meerdere tot € 10.000 5%
  • over het meerdere tot € 200.000 1%
  • over het meerdere vanaf € 200.000 0,5% (met een maximum van € 6.775)
  1. De incassokostenvergoeding wordt verhoogd met een percentage dat overeenkomt
    met het percentage, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet op de omzetbelasting
    1968, indien de praktijk voor de verkrijging van voldoening buiten rechte gebruik
    maakt van een dienst als bedoeld in de Wet op de omzetbelasting 1968 ter zake
    waarvan op grond van die wet omzetbelasting is verschuldigd en de praktijk de
    hem in rekening gebrachte omzetbelasting niet op grond van genoemde wet kan
    verrekenen en zulks nadrukkelijk verklaart en verklaart dat de kosten in verband
    daarmee zijn verhoogd.
    Aansprakelijkheid
    Artikel 13
  2. De aansprakelijkheid van de praktijk, voor zover deze door haar
    aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door
    de verzekeraar gedane uitkering.
  3. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door
    de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van de praktijk beperkt tot
    tweemaal de voor de behandeling in rekening gebrachte honorarium, althans het
    honorarium van dat gedeelte van de behandeling waarop de aansprakelijkheid
    betrekking heeft.
  4. In afwijking van hetgeen hierboven in lid 2 van dit artikel is bepaald, wordt bij
    een behandelingsreeks met een langere looptijd dan één maand, de
    aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste maand.
    verschuldigde honorariumgedeelte.
  5. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
    gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de
    praktijk of haar ondergeschikten.
  6. De praktijk is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.
  7. De praktijk is nimmer aansprakelijk voor verlies en/of beschadiging van zaken van de
    cliënt.
    Overmacht
    Artikel 14
  8. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
    hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
    buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop de praktijk geen
    invloed kan uitoefenen, doch waardoor de praktijk niet in staat is haar
    verplichtingen zoals overeengekomen na te komen, zoals bijvoorbeeld
    overheidsvoorschriften, – geboden of -verboden. Werkstakingen in het bedrijf
    van de praktijk worden daaronder begrepen.
  9. De praktijk heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
    omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat de praktijk
    diens verbintenis had moeten nakomen.
  10. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van de praktijk opgeschort.
    Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen
    door de praktijk niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide
    partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een
    verplichting tot schadevergoeding bestaat.
  11. Indien de praktijk bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan diens
    verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan de verplichtingen kan
    6
    Versie 14.08.2020
    voldoen is, de praktijk gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel
    afzonderlijk te factureren en is de cliënt gehouden deze factuur te voldoen als betrof
    het een het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde
    c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
    Geschillenbeslechting
    Artikel 15
  12. In geval klachten niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, kan de cliënt
    zich ter beslechting van het geschil met betrekking tot de klacht schriftelijk richten tot:
    De Geschillencommissie Zorg Algemeen, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP
    Den Haag.
  13. Onverminderd het recht van de cliënt geschillen voor te leggen aan de in lid 1
    genoemde geschillencommissie, is voorts de rechtbank Overijssel, locatie
    Zwolle, bevoegd van geschillen kennis te nemen. Indien de praktijk zich op dit
    beding beroept, heeft de cliënt een maand de tijd om voor de beslechting van het
    geschil de krachtens de wet bevoegde rechter te kiezen.
  14. De praktijk heeft altijd het recht de cliënt te dagvaarden voor de volgens de wet
    bevoegde rechter.
    Toepasselijk recht
    Artikel 16
    Op elke overeenkomst tussen de praktijk en de cliënt is Nederlands recht van toepassing.