ALGEMENE VOORWAARDEN VAN MASSAGE HOMMINGA
Definities
Artikel 1
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
. de praktijk:
Ruben Homminga, handelend onder de naam: “Massage Homminga”,
gevestigd en kantoorhoudende Dokter Stolteweg 62, 8025 AZ Zwolle,
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel 67584233,
. cliënt: een wederpartij die een natuurlijke persoon is en niet handelt in de
uitoefening van een bedrijf of beroep.
Toepasselijkheid van deze voorwaarden
Artikel 2
- Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst
tussen de praktijk en een cliënt waarop de praktijk deze voorwaarden van
toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. - De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met de praktijk, voor de uitvoering waarvan derden dienen te
worden betrokken of worden ingeschakeld, zoals onder andere doch niet
uitsluitend werknemers van de praktijk.
Offertes
Artikel 3 - Alle offertes van de praktijk zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn
voor aanvaarding is genoemd. Bevat de offerte een termijn, dan doet het
verstrijken van de termijn de offerte vervallen. Indien een dergelijke vervallen
offerte door de cliënt alsnog wordt aanvaard, geldt dit als een aanbod van de
cliënt aan de praktijk. - Indien de cliënt een vrijblijvend gedaan aanbod aanvaardt, leidt dit pas tot
een overeenkomst tussen partijen indien de praktijk dit aanbod niet alsnog
binnen drie werkdagen na kennisgeving van de aanvaarding van het aanbod,
heeft herroepen. - De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk
anders vermeld. - De praktijk kan niet aan diens offerte worden gehouden indien de cliënt had
behoren te begrijpen dat de offerte dan wel een onderdeel daarvan een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
Uitvoering van de overeenkomst
Artikel 4 - De praktijk zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en op grond van
de op dat moment bekende stand der wetenschap. De praktijk is niet
aansprakelijk voor het niet bereiken van het met de behandeling beoogde
resultaat. - Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist,
heeft de praktijk het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door
derden. - De cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan de praktijk
aangeeft, bijvoorbeeld door middel van een intakegesprek en/of
2
Versie 14.08.2020
intakeformulier dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de cliënt redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
overeenkomst, tijdig aan de praktijk worden verstrekt. Indien de voor de
uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de praktijk zijn
verstrekt, heeft de praktijk het recht de uitvoering van de overeenkomst op te
schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
gebruikelijke tarieven aan de cliënt in rekening te brengen. - De cliënt is verplicht wijzigingen met betrekking tot bij de intake verstrekte gegevens
direct aan de praktijk te melden. - De praktijk is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat de praktijk
is uit gegaan van door de cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens of van
door de cliënt niet gemelde gewijzigde gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor de praktijk kenbaar behoorde te zijn. - De praktijk is te allen tijde gerechtigd de (uitvoering van de) overeenkomst te
weigeren, op te schorten of te staken op basis van de verstrekte gegevens of
wanneer naar oordeel van de praktijk de hygiëne, de gezondheid van de cliënte of de
praktijkbehandelaar of de algemene gezondheid in het geding komt. Het
vorenstaande geldt ook indien naar oordeel van de praktijk door cliënt handelingen
van erotische en/of seksuele aard worden verlangd alsook indien naar oordeel van de
praktijk de cliënt bij of tijdens de uitvoering van de overeenkomst grensoverschrijdend
gedrag vertoont. - Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan
de praktijk de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren
opschorten tot dat de cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
schriftelijk heeft goedgekeurd.
Behandelduur; betalingsverplichting
Artikel 5 - Behandelingen vinden plaats op afspraak.
- Afspraken voor behandelingen worden gemaakt door middel van het daarvoor door
de praktijk via de elektronische weg ter beschikking gestelde reserveringsysteem.
De duur van elke behandeling en het daarvoor verschuldigde honorarium staan
vermeld in het reserveringssysteem. Door afspraken te maken via het
reserveringssysteem, gaat cliënt akkoord met het voor de gemaakte afspraak
verschuldigde honorarium als ook gaat cliënt daardoor akkoord met deze algemene
voorwaarden. - Indien partijen een reeks van behandelingen overeenkomen, is cliënt alle betalingen
hiervoor verschuldigd, ook indien op initiatief van cliënt of vanwege aan cliënt toe te
rekenen omstandigheden niet alle behandelingen worden uitgevoerd. - Behandelingsafspraken kunnen door de cliënt tot uiterlijk 24 uur voor de behandeling
kosteloos worden gewijzigd / afgezegd. Niet tijdig gewijzigde / afgezegde
behandelingsafspraken worden volledig in rekening gebracht. - De praktijk is gerechtigd om behandelafspraken af te zeggen of te beperken indien
zulks naar oordeel van de praktijk wenselijk is met het oog op het met de behandeling
beoogde doel. - De praktijk heeft geen overeenkomsten met zorgverzekeraars afgesloten. De cliënt is
geheel zelf verantwoordelijk voor betaling van het verschuldigde honorarium.
Wijziging van de overeenkomst, meer- en minderwerk
Artikel 6 - Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke
uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan
te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aanpassen.
3
Versie 14.08.2020 - Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. De
praktijk zal de cliënt zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. - Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties hebben, zal de praktijk de cliënt hierover tevoren inlichten. - Indien een vast honorarium is overeengekomen zal de praktijk daarbij aangeven in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft. - De praktijk zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of
aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan de praktijk kunnen worden
toegerekend.
Geheimhouding
Artikel 7
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie
geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de
aard van de informatie.
Intellectuele eigendom
Artikel 8 - Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt de praktijk
zich de rechten en bevoegdheden voor die de praktijk toekomen op grond van de
Auteurswet, dan wel anderszins intellectuele eigendom zijn van de praktijk . - Alle door de praktijk verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen,
schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt
door de cliënt en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van de
praktijk worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden
gebracht. - De praktijk behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt
gebracht.
Klachten
Artikel 9 - Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de cliënt binnen
8 dagen na ontdekking en in geval van werkzaamheden op factuurbasis
uiterlijk binnen 14 dagen nadat een de factuur ter zake van de verrichte
werkzaamheden aan cliënt is gezonden, te worden gemeld aan de
klachtenfunctionaris van de praktijk, bij gebreke waarvan de werkzaamheden `
geacht worden door de praktijk juist te zijn verricht en in rekening te zijn
gebracht. - Indien een klacht gegrond is, zal de praktijk de werkzaamheden alsnog
verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de cliënt
aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de cliënt uitdrukkelijk
aan de klachtenfunctionaris kenbaar te worden gemaakt. - Door de klachtenfunctionaris gegrond gebleken klachten vanwege ten
onrechte of onjuist gefactureerde werkzaamheden, zullen door de praktijk
worden gecorrigeerd en eventuele als gevolg hiervan door de cliënt ten
onrechte gedane betalingen zullen worden gerestitueerd. - Als klachtenfunctionaris van de praktijk treedt op: Het Klachtenloket Zorg.
Het Klachtenloket Zorg is te bereiken via www.klachtenloket-zorg.nl.
Behandeling van klachten door Het Klachtenloket Zorg is voor de cliënt gratis. - De verjarings- en of vervaltermijn van alle vorderingen van de cliënt tegen
4
Versie 14.08.2020
de praktijk dan wel van verweren van de cliënt tegen vorderingen van de
praktijk bedraagt twaalf maanden.
Honorarium
Artikel 10 - Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt
aangeboden of is overeengekomen gelden de leden 2, 5 en 6 van dit artikel.
Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 6 van
dit artikel. - Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen. Het vaste honorarium is inclusief BTW, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. - Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden
vastgesteld op grond van werkelijk bestede tijdseenheden van 30 minuten. Het
honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke tarieven van de praktijk,
geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een
daarvan afwijkend tarief is overeengekomen. Het tarief luidt inclusief BTW, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. - Eventuele kostenramingen zijn inclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
- Indien de praktijk met de cliënt een vast honorarium of tarief overeenkomt, is de
praktijk niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. De praktijk
mag prijsstijgingen doorberekenen, indien de praktijk kan aantonen dat zich
tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen
hebben voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld lonen. - Onkosten zijn niet in het honorarium in begrepen en zullen door de praktijk
afzonderlijk aan de cliënt in rekening worden gebracht.
Betaling
Artikel 11
- Betaling dient te geschieden direct na afloop van iedere behandelingssessie, tenzij
is overeengekomen dat betaling geschiedt op basis van facturering. In dat geval dient
betaling te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door de praktijk aan
te geven wijze in de valuta waarin het honorarium is overeengekomen. - Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de cliënt in verzuim; de cliënt
is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente
verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval
de wettelijke rente geldt. - In geval van liquidatie, faillissement, surseance van betaling of toepassing van de
wettelijke schuldsaneringsregeling met betrekking tot de cliënt, zijn de vorderingen
van de praktijk en de verplichtingen van de cliënt jegens de praktijk onmiddellijk
opeisbaar. - Door de cliënt gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste
plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare
facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de cliënt dat de voldoening
betrekking heeft op een latere factuur.
Incassokosten
Artikel 12 - Is de cliënt in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn
verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten
rechte voor rekening van de cliënt .
Indien de cliënt na daartoe te zijn aangemaand een opeisbare geldvordering niet
binnen 14 dagen na aanmaning heeft voldaan, is de cliënt incassokosten
verschuldigd ten bedrage van:
5
Versie 14.08.2020
- over de eerste € 2.500 15% (met een minimum van € 40)
- over het meerdere tot € 5.000 10%
- over het meerdere tot € 10.000 5%
- over het meerdere tot € 200.000 1%
- over het meerdere vanaf € 200.000 0,5% (met een maximum van € 6.775)
- De incassokostenvergoeding wordt verhoogd met een percentage dat overeenkomt
met het percentage, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet op de omzetbelasting
1968, indien de praktijk voor de verkrijging van voldoening buiten rechte gebruik
maakt van een dienst als bedoeld in de Wet op de omzetbelasting 1968 ter zake
waarvan op grond van die wet omzetbelasting is verschuldigd en de praktijk de
hem in rekening gebrachte omzetbelasting niet op grond van genoemde wet kan
verrekenen en zulks nadrukkelijk verklaart en verklaart dat de kosten in verband
daarmee zijn verhoogd.
Aansprakelijkheid
Artikel 13 - De aansprakelijkheid van de praktijk, voor zover deze door haar
aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door
de verzekeraar gedane uitkering. - Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door
de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van de praktijk beperkt tot
tweemaal de voor de behandeling in rekening gebrachte honorarium, althans het
honorarium van dat gedeelte van de behandeling waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft. - In afwijking van hetgeen hierboven in lid 2 van dit artikel is bepaald, wordt bij
een behandelingsreeks met een langere looptijd dan één maand, de
aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste maand.
verschuldigde honorariumgedeelte. - De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de
praktijk of haar ondergeschikten. - De praktijk is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.
- De praktijk is nimmer aansprakelijk voor verlies en/of beschadiging van zaken van de
cliënt.
Overmacht
Artikel 14 - Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop de praktijk geen
invloed kan uitoefenen, doch waardoor de praktijk niet in staat is haar
verplichtingen zoals overeengekomen na te komen, zoals bijvoorbeeld
overheidsvoorschriften, – geboden of -verboden. Werkstakingen in het bedrijf
van de praktijk worden daaronder begrepen. - De praktijk heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat de praktijk
diens verbintenis had moeten nakomen. - Tijdens overmacht worden de verplichtingen van de praktijk opgeschort.
Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen
door de praktijk niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide
partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een
verplichting tot schadevergoeding bestaat. - Indien de praktijk bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan diens
verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan de verplichtingen kan
6
Versie 14.08.2020
voldoen is, de praktijk gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel
afzonderlijk te factureren en is de cliënt gehouden deze factuur te voldoen als betrof
het een het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde
c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Geschillenbeslechting
Artikel 15 - In geval klachten niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, kan de cliënt
zich ter beslechting van het geschil met betrekking tot de klacht schriftelijk richten tot:
De Geschillencommissie Zorg Algemeen, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP
Den Haag. - Onverminderd het recht van de cliënt geschillen voor te leggen aan de in lid 1
genoemde geschillencommissie, is voorts de rechtbank Overijssel, locatie
Zwolle, bevoegd van geschillen kennis te nemen. Indien de praktijk zich op dit
beding beroept, heeft de cliënt een maand de tijd om voor de beslechting van het
geschil de krachtens de wet bevoegde rechter te kiezen. - De praktijk heeft altijd het recht de cliënt te dagvaarden voor de volgens de wet
bevoegde rechter.
Toepasselijk recht
Artikel 16
Op elke overeenkomst tussen de praktijk en de cliënt is Nederlands recht van toepassing.