Hielspoor is goed te verhelpen!

Hielspoor is goed te verhelpen!

door RUBEN HOMMINGA

Hielspoor, oftewel pijnklachten onder de hak, is een klacht die geen ingewikkelde oorzaak heeft. Daarmee wordt de behandelkeuze dus ook niet moeilijk. Toch worden er veel behandelwijzen aangeboden die zeker in eerste instantie niet een logische keuze zijn. Laat je dus niet te snel een zooltje aansmeren en ga niet te snel een operatie aan. Ook shockwave therapie raad ik niet aan, ook al kan het voor sommigen best wat helpen.

Hielspoor valt zeer goed (conservatief) te behandelen. Wat is een hielspoor? Hoe ontstaat hielspoor? Wat is er aan te doen? Waarom laat vooruitgang vaak even op zich wachten? En hoe voorkom je dat de hielspoor terugkomt?

Wat is hielspoor?

Hielspoor is de naam voor pijnklachten onder de hak. Je voelt de pijn met name na lang staan of wandelen of aan het eind van de dag. Ook na een rustmoment de voet weer belasten kan in eerste instantie pijnlijk voelen. Het probleem van hielspoor zit ‘m simpelweg in de pees aanhechting onder de hak (zie plaatje). Deze is geïrriteerd geraakt door overbelasting.

hielspoor

Hoe ontstaat hielspoor?

De pees onder de hak is overbelast. Maar hoe is deze overbelast geraakt? Ieder moment dat we op onze voeten staan wordt de onderkant van de hak natuurlijk flink belast. Daar is deze structuur ook op gebouwd, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Waarom krijgen sommige mensen dan toch last van hielspoor?
Dat komt omdat deze pees op nog een extra manier kan worden belast. Namelijk wanneer de spieren aan de onderkant van de voet gespannen zijn. Een gespannen spier is korter en trekt voortdurend lichtelijk aan de aanhechting. Als je dit combineert met een beroep waarbij je veel loopt of staat en misschien een wat hoger lichaamsgewicht dan kan er overbelasting ontstaan. 
Er is nog een factor die meespeelt, namelijk de kuitspieren. Wanneer deze gespannen, en dus verkort zijn trekken deze het hakbeen naar boven waardoor er nog meer trek op de aanhechting aan de onderzijde komt.
Concluderend zou je deze oorzaken kunnen noemen:

  • spierspanning
  • veel staan/lopen
  • (overgewicht)
Spierspanning ontstaat trouwens door overbelasting van de spieren, wat weer komt door voortdurend (onbewust) aanspannen van de spieren wat we doen wanneer we wat gespannen, angstig of gestrest door het leven gaan. Meer lezen over dit fenomeen? Check deze link: https://massagehomminga.nl/waar-komt-de-pijn-vandaan/

Wat kun je er aan doen?

Om van hielspoor af te komen moet je de allereerst de oorzaak van de klacht aanpakken. Heb je een baan waarbij je veel moet staan/lopen? Dan is het belangrijk voor je hak om minder te gaan werken of meer zittende werkzaamheden te verrichten. Heb je overgewicht? Dan is het wellicht verstandig om na te denken over gezondere patronen waardoor je wat gewicht kan verliezen. Dit zeg ik wel zo even, maar ik realiseer me dat dit heel lastig kan zijn.

Het belangrijkste wat je kan doen aan hielspoorklachten is het verminderen van de spierspanning. Dit kan middels een massage waarbij de spieren losgemaakt worden die van invloed zijn op het hakbeen.
Daarnaast is het belangrijk om je innerlijke rust te vermeerderen zodat de spierspanning niet terugkomt. Dit kan je spierspanning drastisch verminderen waardoor je klachten ook zullen afnemen. Lees om te beginnen bijvoorbeeld eens deze blog: https://massagehomminga.nl/holistische-massage/

Trouwens, er is een tape techniek die onmiddellijke verlichting kan geven voor hielspoor. Je zou deze zelf kunnen aanleggen met witte sporttape. Een stuk tape overdwars achter op de kuit. Niet helemaal om de kuit heen. Een stuk tape in de breedte onder het midden van de voet. Niet helemaal om de voet heen. Dan span je een stuk tape van de één naar de ander. Dit fungeert als een soort kunstpees die de echte pees ontlast. Deze kunstpees hoeft niet overal de huid te raken, met name bij de achillespees zal dit namelijk niet het geval zijn.. Als laatste de uiteinden van de kunstpees nogmaals tapen voor de stevigheid.
Taping lost uiteindelijk natuurlijk niks op, en ik raad het in principe ook niet aan. Maar mocht je een belangrijke event hebben, dan is dit uiteraard wel een uitkomst.

hielspoor massage behandeling

Waarom duurt herstel wat langer bij hielspoorklachten?

Omdat hielspoor voornamelijk een peesklacht is kan het wat langer duren voordat het helemaal over is. Pezen, ten opzichte van spieren, zijn minder goed doorbloed en zijn stugger. Pezen raken niet zo snel geïrriteerd, maar als ze geïrriteerd zijn duurt het ook wat langer voordat ze weer pijnvrij zijn. Het is altijd lastig te zeggen hoe lang het duurt voordat je van een peesklacht af bent. Het is behoorlijk afhankelijk van deze factoren:

  • Hoe lang loop je al met hielspoor en gespannen spieren?
  • Ga je daadwerkelijk minder staan en lopen? En hoeveel minder?
  • Speelt overgewicht een rol? Hoeveel overgewicht heb je en lukt het je om af te vallen?
  • In hoeverre lukt het om stress en spanning te reduceren?

Hoe voorkom je dat hielspoor terugkomt?

Logischerwijs voorkom je hielspoor door te werken aan de eerder genoemde factoren die hielspoor veroorzaken. Namelijk spierspanning, veel lopen/staan en overgewicht. Mocht het niet lukken deze zaken op een gezond evenwicht te krijgen, dan kun je overwegen om de spieren regelmatig los te laten maken.

Geef een reactie

Sluit Menu