Kniepijn, vaak verkeerde diagnose!

Kniepijn wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd!

door RUBEN HOMMINGA

De diagnose van kniepijn is vaak meniscusletsel, artrose, patellofemoraal pijnsyndroom, jumper’s knee, iliotibiaal bandsyndroom en noem maar op. Als fysiotherapeut heb ik al deze diagnoses gesteld aan de hand van testen die we daar voor hadden. Deze testen zijn alleen vaak helemaal niet echt betrouwbaar. En ook al zit er een kern van waarheid in de diagnosestelling, het probleem (en dus ook de oplossing) is meestal helemaal niet zo ingewikkeld.

Niet-traumatische kniepijn

We hebben het hier over kniepijn die niet ontstaan is door een trauma. Maar zelfs knieklachten die ontstaan zijn door een trauma kunnen alsnog veroorzaakt worden door het hieropvolgend probleem. Wat is het probleem? Namelijk dat de kniepijn vaak voortkomt uit een spier of pees. Voorbeeldje: De grote bovenbeenspier aan de voorkant zit vast aan het onderbeen via de patella pees, die over de knieschijf heen gaat. Wanneer deze spier voortdurend op spanning staat is deze ook korter. Dus trekt deze aan de patellapees, die vervolgens de knieschijf in de knie drukt. Dit gaat op termijn zeker kniepijn veroorzaken.

kniepijn door patellapees

Dus het probleem van kniepijn is spierspanning?

Ja. Dit fenomeen doet zich op veel meer plekken in ons lichaam voor. Indirect veroorzaken verkorte spieren pijn. Kniepijn is een probleem dat bijna altijd komt door spieren in de omgeving van de knie die gespannen staan. Hierdoor raken andere structuren in de knel. Nog een voorbeeld: Ik noemde ‘m in het begin al, het iliotibiaal bandsyndroom. De iliotibiale band is een hele lange pees die aan de buitenkant van het bovenbeen loopt. Het is de pees van twee grote bilspieren en zit pas helemaal aan het onderbeen vast. Je kan je voorstellen dat bij verkorte bilspieren deze hele band ook aangetrokken wordt vanuit de bil. Nu staat de pees strak over het kniegewricht aan de buitenkant. Bij herhaaldelijk buigen en strekken gaat dit simpelweg schuren, als je het zo kan noemen. Het creëert in ieder geval kniepijn.

Wat is de oplossing voor kniepijn?

We hebben hiervoor gezien dat kniepijn vaak te herleiden valt uit verkorte spieren. De oorzaak van kniepijn is dus meestal spierspanning, ook wel hypertonie genoemd. De oplossing is in dit geval vrij simpel te beredeneren. De spieren weer lang en ontspannen krijgen. Zo krijgt het weefsel weer de ruimte om te kunnen functioneren.

behandeling van kniepijn

Hoe krijg je de spieren ontspannen?

Dat is eenvoudig. Hier zijn tal van behandelmogelijkheden voor. De meest effectieve behandeling is gerichte massage. De juiste spieren moeten losgemasseerd worden en daarbij moet een intensiteit gebruikt worden die aangepast is op jouw hoeveelheid pijn. De regel “hoe harder hoe beter” geldt hierbij. Maar let wel, dat teveel pijn ook weer spierspanning veroorzaakt. Een belangrijke balans vinden is dus essentieel.

Hoe houd je de spieren ontspannen?

Dit is waar het iets ingewikkelder wordt. Immers, de spieren zijn in eerste instantie gespannen geraakt en wie zal zeggen dat ze niet opnieuw gespannen raken? Gelukkig is er altijd een logische oorzaak waarom spieren gespannen raken. De oorzaak van spierspanning is breed uiteenlopend. Zelfs de kniepijn zelf kan de oorzaak van gespannen spieren zijn.

Laat je helpen

Wij zijn gespecialiseerd in het vinden van de spieren die kniepijn veroorzaken en deze met de juiste intensiteit los te maken. Daarnaast zul je bij ons merken dat we een bijzondere expertise hebben ontwikkeld in het aanwijzen van de oorzaak van de spierspanning. Zo wordt je kniepijn niet slechts kortstondig, maar ook op de lange termijn opgelost.

Dit bericht heeft 4 reacties.

  1. Ik ben Piet Verver, en schrijf een reactie, eigenlijk namens mijn buurvrouw. Wat doet zich voor, haar knie is vrij intens geopereerd, en de nabehandeling te laat op gang gebracht, met gevolg dat men haar behandeling heeft gestaakt. In haar knie is bindweefsel ontstaan, met gevolg, stijve en erg pijnlijke knie.
    Nu mijn eigenlijke vraag, waarmee ik op jullie werkterrein kom, ik zelf, heb enige massage cursussen gedaan, en vind dat ik mijn buurvrouw kan helpen met het masseren van haar knie.
    Als jullie ook vinden dat ik mijn buurvrouw met het masseren kan helpen, denk ik, dat ik bepaalde grepen zal moeten gebruiken. Willen jullie mij enige daarbij enige aanwijzende hulp verlenen?

    1. Beste Piet, dank voor je bericht.
      Ik kan niet zeggen, zonder de knie zelf onderzocht te hebben, of haar kniepijn opgelost kan worden met massage.
      Hier komen een paar algemene tips, maar ik ben niet aansprakelijk te stellen mocht er iets mis gaan.
      Masseer de spieren van boven en onderbeen, voor en achterkant.
      Doe de eerste behandeling niet te heftig en vraag haar de volgende keer naar de hoeveelheid napijn.
      Als de napijn meeviel verhoog dan de intensiteit.
      Let vooral op het onderste deel van de binnenste kop van de quadriceps(bovenbeen) en het bovenste deel van de binnenste kop van de gastrocnemius(kuiten), daar zit vaak de oorzaak.
      Succes 😉

  2. Erik Koningen

    Hey Ruben mooie blog die goed omschrijft waar ik al jaren last van heb: spierspanning in de bovenbeenspieren en kuiten en daardoor irritatie van de pezen rondom de knie met als gevolg kniepijn. Ook al door verschillende fysiotherapeuten bevestigd gekregen dat dit zo voor mij werkt. Met massage dan wel dry needling laat ik de boel steeds losmaken, en ik ken zelf ook al een stapel methoden om de spieren op te rekken. Maar: de spierspanning keert steeds terug. Mentale aspecten zoals je in andere blogs omschrijft lijken bij mij niet het probleem. Magnesium helpt soms deels (vooral na het sporten). Vraag blijft dus waarom het terug blijft komen, die spierspanning. En wat ik ook nog niet snap hoe het werkt: als ik echt van de kniepijn af wil zijn een tijdje doe ik juist iets tegen-intuïtiefs: keihard trainen van de beenspieren: lange series lunges voorwaarts & achterwaarts en krachttrainen van de beenspieren met de elastische band. Je zou verwachten dat dit extra spierspanning oplevert, en dat de pezen er ook geen baat bij hebben. Weet jij dit?

    1. Hoi Erik,
      Dank voor je reactie en compliment.
      Met name duursporten lijkt goed te zijn tegen spierspanning. Je pompt dan het bloed goed door je systeem. Je kan er de scherpte mee af halen, maar de echte spanning niet mee weghalen. Goed hard door de spier heen masseren is de enige remedie. Los houden van de spier is een kwestie van niet overbelasten. Het mentale gedeelte heeft hierin vele gezichten. Maar misschien belast je ook teveel. Dat kan ik moeilijk beoordelen zo.
      Kun je hier wat mee?

Geef een antwoord