Pijn in lies, hoe kom je er van af?

Pijn in lies, de oplossing!

door RUBEN HOMMINGA

Een veelvoorkomende pijnklacht die ik zie is pijn in de lies. Deze pijn aan de binnenzijde van het bovenbeen komt niet alleen voor bij sporters, maar ook bij niet sporters. Bij een korte google search naar pijn in de lies kun je al snel bang worden wat er allemaal voor engs aan de hand kan zijn in je lichaam. Ik wil je gerust stellen, er is meestal niet zoveel spannends aan de hand. En er is heel veel aan de pijn te doen!

Waar komt pijn in de lies vandaan?

Er zijn tal van redenen te noemen waarom pijn in de lies ontstaat. Het gevaar zit ‘m in het niet noemen van percentages. De kans namelijk het grootst dat jouw pijn in de lies simpelweg voortkomt uit spierspanning in de spieren van de lies. De adductoren, de spieren die je been naar binnen brengen. Of dit bij jou het geval is kunnen wij eenvoudig testen, en als je een beetje doe-het-zelver bent dan kun je het zelf ook testen.

Heb ik pijn door spierspanning?

Door de spieren van de lies te palperen, dat is de medische term voor observerend voelen, testen wij of er spierspanning in deze spieren zit. Tijdens dit voelen is het belangrijk dat de spier in ontspannen staat is, dus bijvoorbeeld zittend of liggend. Een spier in ontspannen staat is slap en zacht. Als de spier gespannen is, dan is de spier hard. Als we spierspanning constateren dan gaan we je een beetje plagen door de spier op deze plek in te drukken. Geeft dit de herkenbare pijn dan kun je met zekerheid zeggen dat jouw pijn komt door spanning in de liesspieren. Zo niet, wat dus erg weinig voorkomt, dan moet er eerst verder onderzoek gedaan worden.

pijn in lies

Een effectieve behandeling van pijn in de lies

Komt de pijn in de lies door spierspanning, dan is het doel van de behandeling dat de spier ontspannen wordt. Dat is niet ingewikkeld. Daarvoor moet de spier losgemaakt worden. De beste methode hiervoor is het simpelweg masseren en losduwen van de spieren. Dit kan wat gevoelig zijn, maar deze pijn is juist een teken dat er op de goede plek geduwd wordt met voldoende kracht. Een proportionele intensiteit en een adequate kennis van de anatomie is enorm van belang voor een succesvol resultaat. Als je wat over de spier heen aait gebeurt er natuurlijk niet zoveel. Maar beuk je de spier te hard los dan kan het lastig zijn te ontspannen door de hoeveelheid napijn die je creëert.

Wat helpt niet of werkt zelfs tegen?

Als de oorzaak van de pijn in de lies spierspanning is dan wil je de spieren laten ontspannen. Iedere behandeling die dit doel voor ogen heeft zou succesvol kunnen zijn. Behandelmethodes zoals het doen van oefeningen kunnen de spieren ook wel iets losser maken, maar zullen in de meeste gevallen nooit echt succes hebben. Hetzelfde geldt voor manipulaties of mobilisaties van gewrichten. Dry needling, wat nu ook veel gebeurt heeft als doel de spier losser te maken maar is vaak te heftig, niet gecontroleerd genoeg.
Wat zelfs tegenwerkt zijn vage diagnoses of niet accurate diagnoses zoals artrose in de heup, heupdysplasie, fibromyalgie of andere moeilijke termen. Hoewel deze zaken wel aan de hand kunnen zijn is het toch meestal niet de oorzaak van de pijn en kan het er wel voor zorgen dat spierspanning juist toeneemt in plaats van afneemt.

Hoe voorkom je pijn in de lies op lange termijn?

Je voorkomt spierspanning in de lies door de spieren niet overmatig aan te spannen. We doen dit bijvoorbeeld uit angst dat er iets mis is met onze heup of lichaam in het algemeen, zoals hiervoor genoemd werd. Ook spannen we de spieren aan wanneer we stress hebben. Ik bedoel hier stress in de meest algemene zin van het woord. We spannen de spieren dan onbewust aan wanneer we zitten of liggen en dat veroorzaakt de spierspanning in de lies. De spier is eigenlijk gewoon overbelast. Wij kunnen jou helpen dit fenomeen te gaan inzien en zo ook op lange termijn klachtenvrij te blijven. Heerlijk!

Lees over onze behandelwijze of maak meteen een afspraak

Geef een antwoord