Pijn in onderarm en pols

Pijn in onderarm

Auteur Blog Massagepraktijk Homminga

door RUBEN HOMMINGA

Termen die gebruikt worden voor pijn in de onderarm zijn:
– Tenniselleboog (tennisarm)
– Golfersarm
– RSI en de nieuwe versie: CANS
– Carpaal tunnelsyndroom
– Peesontsteking
– Muisarm, SMS-duim, Wii-arm

Spontaan ontstane pijn in de onderarm, pols en elleboog hebben meestal dezelfde (simpele) oorzaak. De spieren in de onderarm zijn door overbelasting gespannen geraakt. Dit resulteert in een trekkend en pijnlijk gevoel.

Een klacht van deze tijd

De onderarm spieren worden met name ingezet bij activiteiten waarbij je de pols en de hand gebruikt. Dit soort activiteiten zijn de afgelopen decennia dramatisch toegenomen door o.a. de komst van smartphones en tablets. Ook gebruik van toetsenbord en muis kan pijn in de onderarm veroorzaken. Bij overmatig gebruik en gebrek aan rust raken de spieren overbelast.

Beker

Wat doe je er aan?

Simpel, de spieren weer ontspannen krijgen. Dit doe je door ten eerste een stapje terug nemen in het gebruik van computer, telefoon e.d. Vervolgens laat je de spierspanning er uit masseren door een fysiotherapeut of (sport)masseur. En dan kun je op geleide van de klachten je activiteiten weer rustig aan hervatten.
Deze simpele stappen zijn ontzettend efficiënt in het verminderen van pijn in de onderarm, elleboog en pols. Maar wat als je dit al gedaan hebt en het heeft niet gewerkt?

Wat als je last blijft houden?

De spierspanning in de onderarm wordt niet alleen veroorzaakt door computeren en appen. Ook het ontbreken van mentale rust kan er voor zorgen dat de spierspanning, na behandeling ervan, net zo hard weer terugkomt. Een stressvolle baan of een lastige relatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je ‘s nachts met gebalde vuisten slaapt. Je zorgen maken over de toekomst kan bijvoorbeeld betekenen dat je tijdens het tv-kijken je spieren onbewust aanspant.
Wanneer er naast de onderarmklachten ook andere klachten aanwezig zijn, zoals nek- en rugklachten, dan is deze component met name belangrijk. Ook algemene vermoeidheid, slapeloosheid en hyperventilatie zijn indicatie dat er met name winst zit op het gebied van mentale rust.

Hoe herstel je van aanhoudende klachten?

De spieren zijn overbelast en moeten herstellen. Hiervoor is het simpelweg nodig dat de belasting naar beneden gaat of dat de kwaliteit van rust toeneemt. De belasting naar beneden willen we liever niet. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat we ons werk niet meer kunnen doen. Dan maar optie twee: werken aan de kwaliteit van rust. Hiervoor hoef je echt niet altijd naar een professional. Laat iemand die je vertrouwt eens over je schouder meekijken naar je leven en wees zo elkaars psycholoog.

Maak een afspraak als je door ons geholpen wilt worden. Wij zijn gespecialiseerd in zowel het losmaken van de juiste spieren als in het helpen vinden van jouw rust.

Geef een reactie

Sluit Menu