Pijn in scheenbeen is goed te behandelen!

Pijn in scheenbeen is goed te behandelen!

door RUBEN HOMMINGA

Pijn in het scheenbeen wordt ook wel shin splint of periostitis (beenvlies ontsteking). De binnenkant (en/of buitenkant) van je scheenbeen is geïrriteerd. Een echte hardlopers blessure, maar kan zich natuurlijk ook bij niet hardlopers voor doen. De zeurende pijn die met name op bij langer of zwaarder belasten kan erg lang voortduren. Dit weet ik ook uit eigen ervaring. Met de uitzondering dat ik toen nog niet wist wat ik nu wel weet. Namelijk dat de onderbeenspieren bij deze klacht altijd gespannen zijn. En dat deze ook de oorzaak zijn van pijn in het scheenbeen. En als dit zo is, dan weten we ook hoe we het probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen.

Waar komt pijn in het scheenbeen vandaan?

Bij scheenbeenklachten is het meestal zo dat de onderbeenspieren al een tijdje strak staan en verkort zijn. De spieren trekken door de verkorting/gespannenheid voortdurend aan de pees en het bot waar de spier aan vast zit. Het scheenbeen is één van die plekken waar de spier zich aan hecht. Er wordt dus constant aan het bot getrokken. Dit geeft pijn. Als pragmatisch ingestelde therapeut laat ik het hierbij wat betreft de oorzaak van pijn in het scheenbeen. De trek moet er af en er moet rust komen voor herstel. Moeilijker hoef je het niet te maken. 

pijn in scheenbeen

De behandeling

Voordat we de behandeling kunnen starten moet er eerst geconstateerd worden of er niet sprake is van een acute ontsteking. In dit geval is de eerste remedie rust.

Om van pijn in je scheenbeen af te komen moet er zo snel mogelijk iets gedaan worden aan de oorzaak van de pijn, namelijk de trekkende verkorte spier. Dat kan door de spier los te laten maken. Wij gebruiken hier verschillende technieken voor. Eerst willen we de spier algemeen losmaken, daarvoor gebruiken we vaak de massage gun. Een soort massage klopboor. Klinkt heftig, maar het valt alles mee. Daarna kunnen we specifieker behandelen waar de spier nog niet losgelaten heeft. 

Hoe snel de spieren loskomen heeft te maken met twee factoren: Hoe lang zit de spanning er al en hoe vast zit de spier? Je kunt de spier snel loskrijgen, maar dan moet je wel even op de tanden bijten tijdens de behandeling. Het wat langere traject werkt ook en is wat vriendelijker.

Wanneer de spier los is kan het weefsel zichzelf herstellen. Nu moeten we het hebben over het loshouden van de spier en op geleide van de pijn het lichaam weer belasten. Bij pijn in principe stoppen. Wellicht zit je vaak op een te hoge bureaustoel met slechts je tenen op de grond waardoor de spieren overbelast raken. Of je hardloopschema was net wat te ambitieus. Zelfs stress kan nog om de hoek kijken, want stress heeft enorme invloed op spierspanning.

Wij willen je helpen

Voor het beste resultaat wil je een behandelaar die ten eerste erkent dat spierspanning de oorzaak van deze klacht is. Ten tweede wil je dat deze behandelaar een accurate kennis heeft van de anatomie zodat de juiste spieren gevonden worden en ook de spierspanning die daar in verborgen gaat. Tot slot wil je dat de spier met juiste intensiteit behandeld wordt. Te hard en je kan een week niet lopen. De spanning kan zelfs toenemen door pijn en zorgen er over. Te zacht en het heeft gewoon geen effect.

Woon je in de buurt, maak dan snel een afspraak. Woon je wat verder weg, bel of mail gerust mocht je verder nog vragen hebben.
Je kunt hier meer uitgebreid lezen over de meest voorkomende oorzaak van pijn in ons lichaam: waar komt de pijn vandaan?

Geef een antwoord