Triggerpoints hoe en wat

Triggerpoints

Auteur Blog Massagepraktijk Homminga

door RUBEN HOMMINGA

Toen John F. Kennedy, voormalig president van de VS, van zijn chronische rugpijn werd afgeholpen middels Triggerpointtherapie werd de term Triggerpoints meer en meer bekend. De Triggerpointtherapie behandelt de verhardingen die we voelen in de spieren door deze als het ware plat te drukken. Voor het Triggerpoints tijdperk werden deze verhardingen overigens geen triggerpoints genoemd maar spierreuma. De achterliggende theorie van Triggerpoints gaat er bovendien van uit dat iedere spier een pijngebied heeft. Dat betekent dat een spier niet per se pijn doet op de plek waar de spier zich bevind, maar dat de pijn zich bevind in het pijngebied van desbetreffende spier. Een bekend voorbeeld hiervan is de hartspier; bij pijn van de hartspier kan deze pijn ook tussen de schouderbladen en in de linkerarm gevoeld worden.

Maar genoeg droge theorie, wat is er eigenlijk aan de hand als je Triggerpoints hebt in je spieren. Wat zijn triggerpoints, hoe kom je er aan, en niet geheel onbelangrijk: hoe kom je er van af?

Wat zijn Triggerpoints?

Triggerpoints zijn dus verhardingen in de spieren. Triggerpoints worden ook wel spierknopen genoemd. Wanneer je de spier palpeert (medische term voor goed voelen) voel je een verharding in de spier die bij het indrukken als pijnlijk wordt ervaren. De spierknopen bevinden zich vaak in specifieke delen van de spier. Zo vind je de knopen van de rechte buikspier met name helemaal bovenaan en onderaan de spier.

Wat zijn Triggerpoints niet

Triggerpoints zijn geen ziekte en de spieren zitten niet daadwerkelijk in de knoop. Triggerpoints gaan altijd samen met spierspanning, je zou zelfs kunnen zeggen dat de spieren lokaal extra gespannen zijn.

Hoe ontstaan Triggerpoints?

Triggerpoints zijn eigenlijk punten in de spieren die extra gespannen staan. Het komt dus ook nooit voor dat een spier ontspannen is maar dat er wel een Triggerpoint in zit. De vraag die we eigenlijk zouden moeten stellen is: hoe ontstaat spierspanning?

 

Hoe ontstaat spierspanning?

Spierspanning komt door overbelasting van de spieren. De spieren kunnen het niet meer aan en raken vermoeid en pijnlijk. De overbelasting kan komen door een flinke schilderklus aan je huis of omdat je een zwembad bent gaan graven in je tuin. Maar meestal is er wel meer aan de hand dan simpelweg teveel van je lichaam vragen.

Wat is er nog meer aan de hand?

De Triggerpoints die ontstaan door spierspanning (en in essentie dus spierspanning zijn) ontstaan wanneer er een gebrek is aan ontspanning. Kwantitatieve ontspanning of kwalitatieve ontspanning.

Kwantitatieve ontspanning

Een voorbeeld van te weinig kwantitatieve ontspanning is de moeder die naast het moederschap ook nog een drukke baan heeft en te weinig tijd vind/neemt om tot rust te komen. De klachten verdwijnen in dit geval als sneeuw voor de zon wanneer moeder een stapje terug neemt en wat vaker nee durft te zeggen.

Kwalitatieve ontspanning

Dan is er nog het gebrek aan kwalitatieve ontspanning. Dit is de grootste oorzaak van spierspanning. Om de spieren te laten ontspannen is het van uiterst belang dat de psyche ontspannen is. Want of we het nou willen of niet, de spieren spannen aan wanneer wij psychisch gespannen zijn. En voortdurend aangespannen spieren raken uiteraard overbelast. Et voilà, daar zijn de Triggerpoints.

Triggerpoints exit

Hoe kom je van Triggerpoints af?

Om ergens van af te komen moet je weten hoe het er is gekomen. Het ontstaan van Triggerpoints heeft altijd een logische oorzaak, zie hierboven. Zoek de oorzaak op en kijk of je hier wat in kan veranderen. Daarnaast kun je een masseur opzoeken die de juiste spieren weet te vinden en deze met gebalanceerde intensiteit kan los masseren.

Massage

Door middel van massage is het mogelijk de spierspanning sterk te reduceren. Het geeft een geweldig hernieuwd gevoel van beweeglijkheid en ontspanning. Het lichaam krijgt hierdoor de gelegenheid de opgebouwde afvalstoffen in de gespannen spieren op te ruimen.
Maar ook massage heeft z’n gebreken. Als de stressfactor nog aanwezig is bouwt de spierspanning zich na verloop van dagen/weken vanzelf weer op. Er moet in dit geval meer gebeuren dan slechts een aantal massages.

Bewustwording

Over het algemeen zijn de sporters hier beter in dan de niet-sporters. Door het lichaam beter te kennen kunnen we leren de spieren niet aan te spannen als dat helemaal niet nodig is. Zo zie je bijvoorbeeld dat men tijdens het werken op de computer de schouders optilt of tijdens een autorit de billen wat samenknijpt. Leer je lijf te ontspannen, leer de spieren aan te spannen als je ze nodig hebt en weer los te laten als je ze niet nodig hebt.

quote over het herstellen van Triggerpoints

Praten

Omdat psychische spanning meestal ten grondslag ligt van Triggerpoints is praten ontzettend belangrijk. En niet slechts over koetjes en kalfjes, maar een kwetsbaar gesprek is wat duidelijk maakt wat er nou eigenlijk echt aan de hand is aan onze binnenkant. Als we de mensen opzoeken die we vertrouwen en ons hart delen wordt langzamerhand zichtbaar waar de spanning vandaan komt.

Wat kunnen wij jou bieden?

Mocht dit verhaal je aanspreken, neem dan zeker even contact met ons op. Wij helpen mensen met Triggerpoints er van af te komen en zetten daarbij alle voorheen genoemde aspecten in. Lees hier meer over onze Triggerpoint behandeling. Maak ook zeker gebruik van de gratis intake als je er nog niet over uit bent. Kom een keer gratis en vrijblijvend langs om kennis te maken.

Geef een reactie

Sluit Menu